fredag 13. mai 2011

Smoothie til frokost?!


Ja takk!
Det sier iallefall begge guttene mine. Etter å ha prøvd lenge med brød og pålegg, knekkebrød, frokostblanding og dårlig apetitt om morgenen, kom jeg på ideen om smoothie. Og jeg tror det må være noe av det lureste jeg har gjort! :-)


Nå spiser ungene en fyldig smoothie hver morgen, og jeg har god samvittighet. En av de " fem om dagen" er iallefall oppnådd, og de går på skole og i barnehage med full mage. Massevis av vitaminer og mineraler får de også i seg.

Det fine er at det er så lett å variere...
Det viktigste er å alltid ha banan i blandingen!

Ellers har jeg gjerne i:

Jordbær- frosne
Bringebær- frosne
Blåbær- frosne
Skogsbærblanding- frosne
Appelsin- så får de i seg vitamin C
Kiwi- enda mer C vitamin
Biola- så får de i seg de sunne mage/tarm bakteriene også.
Juice - Ellers blir den for tykk.
Havregryn- så metter smoothien litt lenger.
Kruskakli- for å få mer fiber
Avocado- for å få de sunne fettsyrene
Mango
Ananas

Fikk et knall lurt tips nylig, og det har jeg testet ut med suksess:
1 ss tran- så får de iallefall i seg litt omega 3.
Har og hatt oppi litt SanaSol- men det spiser de jo uten å mukke uansett! :-)

Og blir bananen litt brun i skallet- noe som er fort gjort... Ja, da fryser jeg den i biter, og bruker den i blandingen. Godt å ha noe iskaldt oppi, så blir smoothien enda bedre! Og nå er jo Kiwi ute med momsfritak på alt som er nøkkelhullsmerket- og det er jo de frosne bærblandingene! Jippi!


Jeg lager en ganske stooor blanding når jeg først er i gang, så kan vi voksne og nyte en iskald smoothie før dagen setter i gang for fullt!

Men- det kan bli litt rester. Har du da noen selv-frys-is former, så frys smoothien. Ungene blir kjempeglade for en sunn is når de kommer hjem fra skolen/ barnehagen. Da er de ofte sultne, middagen er ikke klar på en stund...og jeg kjøper meg litt tid og får blidere og sunnere unger!

:-) Hipp hurra sier mor i huset da!

1 kommentar:

  1. Smart, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Tkk for ideen.
    God helg.

    Klem

    SvarSlett