tirsdag 3. mai 2011

Blomsterkasse-prosjekt


I lange tider har jeg hatt lyst til å anskaffe stooore blomsterkasser til å ha på terrassen. Enten til å skille av ulike områder på terrassen med, eller som grønn skjerming mot naboene. (Jeg er nemlig ikke så veldig glad i le-vegger. Synes de tar for mye sol... :-)

Nå synes jeg selv at jeg har kommet på en genial ide, nesten som et kinderegg faktisk. hehe... Jeg satte i gang å lage mine egne blomsterkasser - i tre!

1. Jeg bruker materialer som er til overs fra terrassen, både plank og beis. Veldig billig...og så får jeg rydda opp i plankehaugen bak huset. :-)
2. Jeg får den størrelsen jeg vil ha. Ca. 80*40 cm.
3. Jeg slipper å betale tusenvis av kroner for en blomsterkasse!
4. Jeg kan sette på hjul, slik at kassene lett kan flyttes ved behov.

Her er kassen ferdig satt sammen. Har brukt terrasseskruer, med T20 bit. Utrolig lett å skru sammen kassen med elektrisk drill og skruer som gled fint og lett inn i treverket! "Even kvinnor kan klara detta her" som finnen sa på jobb hos oss en gang for mange herrens år siden... :-D

På Mega fant jeg små hjul, kun en femtilapp for fire hjul. Da kom ikke kassen så høyt opp, men samtidig nok opp til at ikke vann samler seg under og ødelegger terrassen.

I bunnen hadde jeg et godt lag med leca-kuler, før jeg kledde kassen med barkduk.

Kledd med duk, og delvis fylt med jord. Tenker at det må litt mer jord oppi når jeg får plantet, eller eventuelt dekke med bark. Vil uansett ikke at duken skal synes. :-) Det går iallefall 3 sekker med plantejord i hver...

Kassene på plass bak sofagruppa, og planen er at pyntegress skal danne en grønn bakvegg, og skjerme litt for naboen. Ser jo nå at jeg har lyst på en kasse til. Enten til planter, eller bare til å putte ungene sine leker og fotballer oppi. Det kryr av dill og dall på terrassen hele sommeren, så det kunne vært greit å få det vekk...

Foreløpig er blomsterprakten kun på spirestadiet... hehe...litt mer sol og varme nå, så bør vel det og komme seg!

Jeg gleder meg!

8 kommentarer:

  1. Nå blir lillesøster inspirert, har tenkt litt på å lage pallekarmbed...men ser jo at det sannsynligvis går like lett å skru sammen noe. Og ikke minst pent! Bra jobba storesøss :-D

    Her spirer det både her og der, bare å bli sommer igjen...

    SvarSlett
  2. Så flott kasser du laget, Superflott idé ;o))
    Skal se om ikke også "jeg" har noe resteplank liggende!
    Fine hagemøbler du har på verandaen!

    Klem Anna

    SvarSlett
  3. Flott jobba! Har gått med samme tanken selv, men nå tror jeg at jeg legger det litt på is, evt til neste år ;) Er så praktisk når de kan flyttes også! Du får lage en med lokk til lekene ;)

    SvarSlett
  4. Så kjekke dere er, som er så positive! :-)

    Hagemøblene er et varp fra Finn.no...lurt å holde utkikk der om det er noe man trenger som ikke haster så veldig. Og på høsten kvitter ofte folk seg med sånne ute-ting. :-)

    Kasse med lokk ja...det vare jo en utfordring. Må i tenkeboksen da, for å finne ut hvordan det kan gjøres. :-)

    Solen kikker frem igjen her nå, bak litt for grå og mørke skyer...men til helgen er det meldt strålende vær igjen! Nyt det gode været, alle sammen! :-)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Vi skal til og snekre blomsterkasser, og via google kom jeg over innlegget ditt! Så flink du er!! Kjempefint!!
    Og lurt med hjul!:)
    Ser du har kledd kassen med duk. Vi tenkte kanskje vi måtte ha plast inni, men mulig det er nok med duk:)
    Vi skal bruke kassene til det samme som dere:) Skjerme mot vind og naboøyne:)
    Håper dere ble fornøyd når de ble ferdig plantet!

    Hilsen Marta

    SvarSlett
  6. Her ble jeg super inspirert:) Dette gjør jammen meg jeg også, de ble jo kjempefine og som du sier ikke minst veldig billige!

    SvarSlett
  7. Hvilken duk bruker du?

    SvarSlett
  8. Halloen der.
    Jeg ville bare legge igjen en liten kommentar å takke deg for alle gode tips og ideer jeg har fått her til blomsterkassene.
    Gleder meg til å følge deg videre å se hva som kommer☺
    Ta gjerne en tur innom min blogg en gang ;-)
    Hilsen William ☺

    SvarSlett